Van kleine startup naar eigen baas

Mijn grote broer Tom is al heen zijn leven druk bezig met de vernieuwende en altijd interessante wereld van IT. Ik heb het niet over de ondersteunende kant van het vak, maar juist over de gebieden waarbinnen veel eigen ontwikkeling mogelijk is. Ondersteuning bieden aan grote bedrijven is natuurlijk ook gaaf, maar daar heb je veel minder vrijheid dan bij het beginnen van een eigen bedrijf. Dit is dan exact ook wat Tom deed toen hij al vijftien was.

Een vernuftige jonge kerel

Hij was altijd al bezig met coderen en door middel van scripts snelle fixes vinden voor zijn bedrijf. Het bedrijf maakte webpagina’s voor verschillende zaakjes in het dorp. Veel daarvan hadden nog geen webpagina begin 2000. Dit kwam omdat ze stevig steunde op de oude kern van het dorp. Helaas verloren ze de potentiële jonge klanten daarmee uit het oog. Die gingen wel op de fiets of via het openbaar vervoer naar de Mediamarkt in Den Haag, of de BCC in Delft. Tom wilde er al op jonge leeftijd voor zorgen dat deze bedrijven ook een kans maakte online en dus besloot hij bij ze langs te gaan om te vragen of ze behoefte hadden aan een webpagina. Veel van de bedrijven zeiden gelijk nee, maar dan besloot Tom ze een kaartje te overhandigen met zijn contactgegevens, indien ze hem toch nog wilden bereiken. Veel van deze klanten belde hem een week of twee later toch wel op omdat ze merkte dat er weinig jongeren naar hun zaak kwamen. 

Eigen baas

Spoel even tien jaar door en zijn kleine bedrijfje, “Tom’s weboplossingen” is uitgegroeid tot een klein professioneel bedrijf met wel tien werknemers. Deze mensen werken allemaal voor Tom. Ondanks dat zijn bedrijf groter is geworden is zijn concept nog steeds hetzelfde gebleven. Hij gaat net zoals vroeger op stap naar een dorp om daar bedrijven ervan te overtuigen dat ze een website aan moeten maken om relevant te zijn in de eenentwintigste eeuw. Hiervoor reed hij oorspronkelijk op de fiets naar nabijliggende dorpjes en daarna met zijn eerste auto, een oude Fiat panda. Het was een oude roestbak en hij merkte al snel dat, ondanks dat hij ver kon reizen, hij geen goede indruk bij veel klanten achterliet. Vandaar dat hij gebruik maakte van een shortlease zzp contract voor een gloednieuwe Audi Q3. Met zo’n auto straal je immers professionaliteit uit. Ik moet zeggen dat sinds deze lease zijn bedrijf er nog beter is door gaan draaien. Mensen vertrouwen je immers veel meer als je in een goede auto aan komt rijden dan in een oude roestbak